Şule Yılmaz - İstanbul Üniversitesi'nin (İÜ) ebeveynlerle yaptığı bir araştırma, televizyon ve reklamların özellikle 7-12 yaş grubu çocukların beslenme kalitesi ve şeklini belirlediğini ortaya koydu.
İÜ Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Radyo-TV Yayıncılığı Radyo
Programı Bölümü'nden Yrd. Doç. Dr. Nalan Kösebalaban Doğan ile okutman
Bahar Söz, ''Televizyonun çocukların beslenme alışkanlıklarına
etkisi'' konulu bir araştırma yaptı.
Çalışma, 2 ilçedeki 2 ilköğretim okulu ile 2 çocuk yuvasına giden
0-6 ile 7-12 yaş grubu 520 çocuğun ebeveynleriyle gerçekleştirildi. Bu
çocukların 374'ünün evinde en az 2 ve 2'den fazla televizyon bulunduğu
ve yarıdan fazlasının 2 saatten fazla televizyon izlediği belirlendi.
Araştırma, çocukların yüzde 44'ünün reklamlardan etkilendiğini
ortaya koydu. Buna göre, katılımcı ailelerin yüzde 39'u, çocuklarının
reklamı yapılan ürünlerden etkilenerek sıklıkla istediğini ifade etti.
Yine ailelerin yüzde 90.4'ü, fast-food tarzı hazır gıda reklamlarının
çocukları üzerindeki etkisinin olumsuz olduğunu düşündüğünü bildirdi.
7-12 yaş çocukların ev dışında okul, arkadaş ve televizyonun
etkisiyle tercihlerini değiştirmesinin söz konusu olabildiği
belirtilen araştırmada, özellikle bu yaş grubu çocukların beslenme
kalitesi ve şeklini, aileden çok televizyon izleme süresi ve
reklamlardan etkilenme düzeyinin belirlediği vurgulandı.
-OBEZİTE RİSKİ ARTIYOR-
Araştırmayı yorumlayan Yrd. Doç. Dr. Nalan Kösebalaban Doğan,
televizyonun bir etkisinin de beslenme alışkanlıklarına yönelik
olduğunu, fast-food tarzı beslenme ve hazır gıdaların giderek günlük
beslenmenin bir bölümünü oluşturduğunu söyledi.
Yapılan araştırmaların, okul öncesi çağda çocuğun beslenme
alışkanlıklarını aileler etkilerken, okul çağında arkadaş, televizyon
ve özellikle reklamların etkilediğinin ortaya koyduğunu kaydeden Yrd.
Doç. Dr. Doğan, şöyle dedi:
''Bu etki, onları reklamı yapılan gıda ürününe sahip olmaya
yönlendirmekte. Sağlıklı beslenme alışkanlıkları yerini, tek tip ve
çeşitli katkı maddelerini içeren fast-food veya benzeri beslenme
şekline bırakmaktadır. Televizyon izleme süresinin artması,
beraberinde fiziksel aktivitenin azalmasını ve öğün dışı fazla hazır
gıda tüketilmesinin artmasını getirmektedir. Bu durum ise çocuklarda
obezite riskini artırmaktadır.''