Nefis Terbiyesi Nedir? - Nefsin Mertebeleri - Nefis Terbiyesi Hakkında Bilgiler
Bir tarladan iyi mahsul almanın yolu, tarlanın iyi işlenmesinden
geçer. Eğer tarlaya iyi bir bakım yapılmazsa, yabani otlar ve dikenler
her tarafı istila eder. İşte, insanın nefsi de tarla gibidir. Eğer
terbiye edilmezse, kötü kabiliyetler boy gösterir. Eğer iyi bir
terbiyeden geçse, ondan çok istifade edilir.
Ham petrolün arıtılması gibi, nefsin de tezkiyesi (kötü sıfatlardan
arındırılması) söz konusudur. Bir kısım tasavvuf ehli, nefsin yedi
mertebesinden bahsederler. Bunlar:
Nefsin, terbiyeden geçmemiş hali, nefs-i emmaredir. (2) Bu haldeki
nefis, şiddetle kötülüğü emreder. Günahlara dalmak ister.
Kendini kınayan nefse ise, nefs-i levvame denir. (3) Bu mertebedeki
nefis, günahlardan dolayı kendini kınamaya başlar, pişmanlık duyar.
Terbiyenin ilerlemesiyle, nefis mutmainne mertebesine çıkar; Allah'dan
gelen her şeyi rıza ile karşılar. Allah'ın razı olduğu bir vaziyet
kazanır. İlahi ilhamlara mazhar olur. Arınmış bir nefis haline gelir.
İlk hali, terbiye edilmemiş vahşi bir ata, son hali ise terbiye
edilmiş ve sahibine çok faydalı uysal bir ata benzetilebilir.
Bilindiği gibi, sirklerde gösteride kullanılan aslanlar daha küçükten
terbiye edilirler. Gösteri sırasında, ara sıra ağızlarına yatıştırıcı
hap verilir. Ta ki, ormandaki günlerini hatırlamasınlar, sahiplerini
parçalamasınlar. Onun gibi, nefsin terbiyesine de küçük yaşlardan
başlamak; ayrıca her gün, nefse hitap eden ve onu yatıştıran
hakikatlerden okumak gerekir. Yoksa, yıllarca terbiyeden geçmiş bir
nefis, fırsatını bulduğunda tekrar eski haline dönmeye müsaittir.
Nasıl ki, bir yaya bastığımızda, onu yere kadar eğeriz. Fakat,
ayağımızı gevşettiğimiz ölçüde, o başını kaldıracaktır. Nefis de
böyledir. İyi bir terbiyeyle sesini keser. Uygun bir ortam bulduğunda,
tekrar hükmünü icra eder.
Bazı zatlar, "nefs-i öldürmek" tabirini kullanırlar. Bunun da bir
nefis terbiyesi olduğunu kabulle beraber, nefsin mahiyetinde yer alan
duyguların, kabiliyetlerin hayra yönlendirilmesinin daha isabetli
olacağı kanaatindeyiz. Mesela, herkeste şiddetli bir hırs var. Hırsın
sesini tamamen kesmek yerine, bu hırsın hayırlı işlere yönlendirilmesi
daha faydalı olacaktır. O zaman, yaptığı ibadeti, hizmeti yeterli
görmeyecek, daha ilerisini elde etmeye çalışacaktır. (4)
Nefis, terbiyeyi kabule müsaittir. Mesela, herkesin fıtratında
cimrilik vardır. İslami bir terbiyeyle, cimri bir insanın çok cömert
bir insan haline gelmesi mümkündür.
Nefsin fıtri hali, deli dolu akan bir nehre benzer. Terbiye edilmiş
hali ise, bu nehrin önüne bir baraj yapılıp, çevrenin hem
aydınlatılması, hem de sulanması gibidir.
Kaynaklar:
1. Yazır, VIII, 5817.
2. Yusuf, 53.
3. Kıyame, 2.
4. Bu konuda bkz. Nursi, Mektubat, s. 33-34.