Özel havayolu şirketlerinin, iç hatlarda ucuz fiyatla yolcu taşımaya başlamasının, şehirlerarası otobüslerin yolcu sayısında azalmaya neden olduğu bildirildi.
Özel havayolu
şirketlerinin, iç hatlarda ucuz fiyatla yolcu taşımaya başlamasının,
şehirlerarası otobüslerin yolcu sayısında azalmaya neden olduğu
bildirildi.
Antalya Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri Derneği 2. Başkanı
Hamdi Öztürk, AA muhabirine yaptığı açıklamada, özel havayolu
şirketlerinin, uçak filolarını artırarak, iç hatlarda da yolcu
taşımaya başlaması ve 49 YTL'den başlayan fiyatlarla taşımacılık
yapmasının şehirlerarası otobüs şirketlerinin müşteri kaybına yol
açtığını kaydetti.
Şehirlerarası otobüs şirketlerinin Antalya-İstanbul arasında 4
yıldır ortalama 40 YTL'den yolcu taşıdığına işaret eden Öztürk, ''İşçi
ücretleri, mazot ve diğer giderler sürekli artıyor ama yolcu taşıma
ücretlerine zam yapılamıyor. Varan, Ulusoy gibi firmalar,
Antalya-İstanbul arasında 60 YTL'ye, Metro, Pamukkale gibi firmalar
ise 40 YTL'ye yolcu taşıyor. Buna karşın uçakların bilet fiyatları da
49 YTL'den başlıyor. Böyle olunca müşteri sayımız yüzde 50 oranında
düştü'' diye konuştu.
Antalya Otogarı'ndan her gün 295 otobüsün çeşitli şehirlere yolcu
taşıdığına dikkati çeken Öztürk, otobüslerin ortalama doluluk oranının
ise yüzde 35 dolayında olduğunu belirtti. Bir otobüsün zarar etmemesi
için gidiş ve gelişte toplam 60 kişiden az yolcu taşımaması
gerektiğini kaydeden Hamdi Öztürk, ''Ama birçok otobüs firması, bu
sayıdan daha az sayıda yolcu ile sefer yapıyor. Bu nedenle de otobüs
sahiplerinin büyük bölümü otobüsünü satmaya başladı. Ancak alıcı
olmadığı için iş yapamayan otobüs sahipleri, araçları yok fiyatına
satıyor'' dedi.
-HAVACILIK DERNEĞİ BAŞKAN YARDIMCISI TİLEV-
Öte yandan, Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği
(TÖSHİD) Başkan Yardımcısı Yalım Tilev de AA muhabirine yaptığı
açıklamada, seyahatte iç pazarın son yıllarda büyük önem kazandığına
dikkati çekti.
Zamanı az olanların uçakla seyahati tercih ettiğini vurgulayan
Tilev, ''Teknolojinin gelişmesi ile mesafeler kısaldı. Doğu
Anadolu'dan batıya 24 saat süre ile yolculuk yapmak istemeyenler,
uçağa binmeyi tercih ediyorlar'' diye konuştu.
Türkiye'de THY'den sonra iç hat uçuş yetkisi alarak seferler
düzenleyen Onur Air, Atlasjet, Fly-air ve Pegasus'un birçok noktaya
uçuşlar gerçekleştirdiğine değinen Tilev, şöyle devam etti:
''SKY-Air'de uçuş izni aldı ama fiyatların düşük olması nedeniyle
iç hatlarda uçmuyor. Fiyatların gerçek rakamlara ulaşmasını
bekliyoruz. Yükselen yakıt masrafları uçakların maliyetlerini
artırıyor. Bu kadar ucuza uçuşlar devam edemez. Bir koltuğun maliyeti
60 dolardır. Koltukların daha aşağıya satılması zarara neden olur.
Özel havayollarına Hükümet'in tek kuruş desteği yok, şirketler herşeyi
kendi imkanlarıyla yapıyorlar.''
Özel havayollarının iç pazara girmesiyle Türk halkının uçma
alışkanlığı kazandığına dikkati çeken Tilev, bu sayede kullanılmayan
havaalanlarının da rantabl hale geldiğini belirtti.
Özel havayolu şirketlerinin başarılı olması için iç hatlar
arasında bir ağ oluşturulması gerektiğine işaret eden Tilev, genel
müdürlüğünü yaptığı SKY-Air'in bu yıl yakıttaki fiyat artışı nedeniyle
koltuk başına 17 dolar fazla para ödeme yaptığını, yakıta gelen zam
nedeniyle fazladan yaptıkları ödeme toplamının 4,6 milyon dolar
olduğunu sözlerine ekledi.