Öresund Köprüsü

Son güncelleme: 25.07.2010 15:20
  • Öresund Köprüsü Hakkında - Öresund Köprüsü Yapısı - Öresund Köprüsü Tarihi - Öresund Köprüsü Resimleri

    Öresund Köprüsü (Danca: Øresundsbroen, İsveççe: Öresundsbron) İsveç ile Danimarka arasında yer alan Öresund Boğazı'nda iki şeritli demiryoluna ve dört şeritli karayoluna sahip olan birleşik bir köprüdür. Köprü Avrupa'da hem demiryolu hem karayolu taşımacılığının yapıldığı en büyük birleşik köprüdür ve Öresund Bölgesi'nin iki metropolitan alanı olan Danimarka'nın başkenti Kopenhag ve İsveç'in önemli şehirlerinden Malmö'yü birbirine bağlar. Avrupa Birliği'nin uluslararası E20 yolu burada, Oresund Demiryolu gibi denizin ortasında iki şeritli bir otoyolla tünele bağlanır. Öresund dünyadaki en büyük sınırötesi köprü ve aynı zamanda özel teşebbüsle yapılıp işletilen en büyük köprüdür.

    Adı

    Köprü genellikle Danimarka'da Øresundsbroen, İsveç'teyse Öresundsbron biçimlerinde adlandırılır. Köprüye yapan ve işletmekte olan şirket ise köprünün adının her iki dildeki söylem de birleştirilerek oluşturulmuş Øresundsbron olduğu konusunda ısrarcıdır. Bunun amacı köprü kurulduğundan beri Öresund Bölgesi sakinleri için ortak bir kültürel Öresund kimliği oluşturmaktır. Yapı aslında bir köprü ve bir tünelden oluştuğu için Avrupa'da kimi zaman teknik olarak Öresund Hattı ya da Öresund Bağlantısı gibi adlarla anılır. (Danca: Øresundsforbindelsen, İsveççe: Öresundsförbindelsen).

    Geçmişi

    Öresund Köprüsü'nün yapımına 1995 yılında başlandı. Son bölümüm inşası da 14 Ağustos 1999 yılında, öngörülenden üç ay kadar önce bitirildi. Danimarka Kraliyet Ailesi Prensi Frederik ve İsveç Kraliyet Ailesi Prensesi Victoria köprünün yapılışını kutlamak amacıyla köprünün ortasında buluştular. Köprünün resmî olarak hizmete başlaması Danimarka Kraliçesi III. Margrethe ve İsveç Kralı Carl XVI. Gustaf'ın katılımlarıyla 1 Temmuz 2000 tarihinde oldu. Daha sonra köprü aynı gün araç trafiğine açıldı. Açılıştan önce 79.871 koşucu Broloppet (Türkçe: Köprü Yarışı) adı verilen bir yarı maratonda Danimarka'nın Amager kentinden başlayarak, İsveç'in Skåne kentine kadar yarıştılar.

    İlk olarak köprünün kullanımı umulduğu kadar çok olmadı. Bunun nedeni çoğu zaman yüksek geçiş ücretlerine bağlandı. Ancak 2005 ve 2006 yıllarında köprü trafiğinde kayda değer bir artış gözlendi. Bugün köprüde bir defaya mahsus olan geçiş ücretleri 36 avrodur. (325 İsveç kronası, 260 Danimarka Kronu) Köprünün düzenli kullanıcıları için %75'e varan indirimli tarifeler uygulanmaktadır. 2007 yılında, köprü üzerinden 15.2 milyonu araçlar içinde, 9.6 milyonu tren içinde toplamda yaklaşık 25 milyon yolcu geçtiği sanılmaktadır. Kopenhag'a oranla daha ucuz bir kent olan Malmö'de birçok Danimarka vatandaşı yaşamaktadır ve bu kişiler her gün işyerlerinin bulunduğu Kopenhag'a çalışmak için gitmektedirler.

    Özellikler

    Öresund Köprüsü, türünün en büyük örneklerindendir. En büyük direğinin yerden yüksekliği 204 metredir. Köprünün toplam uzunluğu 7845 metredir, bu da İsveç ve Danimarka arasındaki uzaklığın yaklaşık olarak yarısına denk düşmektedir. İki katlı köprünün üst bölümünde dört şeritli bir karayolu, alt bölümünde iki şeritli bir demiryolu hattı bulunur. Köprünün denizden yüksekliği 57 metredir ancak köprü boğazın yarısında bitip deniz altında tünelle birleşir. Kalan açık bölümde rahatça deniz taşımacılığı sürdürülür. Köprü İngiltere menşeli Arup Mühendislik tarafından tasarlanmıştır.

    Peberholm

    Öresund Köprüsü, İsveç'in Malmö kentinden başlar. Köprü Öresund Boğazı'nın ortasında, Peberholm denen yapay bir ada üzerinde sona erer ve burada deniz altından ilerleyen bir tünelle birleşir. Bir ayağı İsveç'te olan köprünün Danimarka'nın asıl topraklarında ayağı yoktur. Bu nedenle köprünün bittiği bu yapay ada resmî olarak Danimarka'ya aittir. Peberholm Adası'nın uzunluğu 4 kilometreden fazla olup, genişliği ise birkaç yüz metredir. Adada yerleşim yoktur.

    Tünel
    Peberholm Adası'nda Öresund Köprüsü'nün bittiği yer ile Danimarka'nın en yakın yerleşim birimi arasını bağlayan hatta Drodgen Tüneli denir. (Danca: Drogdentunnelen) Bu tünel, 4.050 metre uzunluğundadır. Bunun 3.150 metresi deniz altında inşa edilmiştir. Öresund Köprüsü'nü uzatmak yerine bir tünel yapılmasının nedeni bu bölgenin Kopenhag Havaalanı'na çok yakın olmasıdır.

    Geçiş ücretleri

    Ocak 2008 itibarıyla herhangi bir yönden köprüye giriş ücreti yalnızca bir yönlü olmak üzere şöyledir:

    Araç türü Kron[2] Krona[3] Avro[4]
    Motorsiklet 145 DKK 180 SEK 20 EUR
    Otomobil 260 DKK 325 SEK 36 EUR
    Karavan 520 DKK 650 SEK 71 EUR
    Minibüs (6-9 metre arası) 520 DKK 650 SEK 71 EUR
    Otobüs (9 metreden çok) 1100 DKK 1365 SEK 151 EUR
    Kamyon (9 metreden çok) 775 DKK 960 SEK 106 EUR

    Yukarıdaki fiyatlar köprünün yapım maliyetlerinin tam olarak çıkarıldıgı için 01.01,2001 dan itibaren araclarda bulunan kişi basına ücretlendirilmeye baslanmıştır.yani özel aracınızla gecerseniz aracınızda bulunan her bir kişi için 1 € ödüyorsunuz.ticari tasıma vasıtaları için ise 20 € sabit ücret uygulanmakta.

    noimage

    noimage
#25.07.2010 15:20 0 0 0