Otizmli vaka sayısının dünya çapında hızla artması ve bu engellilik türü üzerindeki toplumsal farkındalığın yükselişe geçmesi, otizm konusunda psikiyatrik tıp, nörolojik tıp veya özel eğitim alanlarının süregelen araştırma ve yaklaşımlarına ilaveten spor, beslenme, genetik gibi daha farklı alanlarda da yeni yaklaşım ve sorun çözme mekanizmalarının doğmasına neden olmuştur.
Ülkemizde ve yurtdışında otizm konusunda elde edilen yeni bilgi, deneyim, yaklaşım ve uygulamaları, başta ülkemiz bilim dünyası olmak üzere, otizmle mücadeleye gönül verenlere aktarmak ve konu hakkındaki değişen ve gelişen bilgi ve tecrübelerden haberdar olmak amacıyla Türkiye Otistiklere Destek ve Eğitim Vakfı (TODEV), Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İstanbul il Milli Eğitim Müdürlüğü ve Almanya Bethel v. Bodelschwinghschen Vakfı işbirliğiyle 25-26 Mayıs 2012 tarihlerinde İstanbul Üsküdar Bağlarbaşı Kongre ve Kültür Merkezi Salonları'nda "Uluslar Arası Katılımlı Otizmde Güncel Yaklaşımlar Sempozyumu" düzenlendi.
Sempozyuma başta özel eğitim konusunda bilimsel araştırmalar yürüten ve bu konunun akademik düzeyde eğitim-öğretimini yapan Eğitim Fakültelerinin ilgili bölümleri olmak üzere, Tıp Fakülteleri, belediyeler, sivil toplum kuruluşları, gönüllü kuruluşlar ve birçok engelli ve ailesi katıldı.
Sempozyum boyunca 15 ayrı oturumda, 37 farklı konu başlığı altında konunun uzmanları tarafından sunumlar yapılarak otizme dair sorun ve konulardaki güncel yaklaşım ve çözümler ele alındı. Özellikle yetişkin otizmli bireyler üzerinde büyük tecrübeye sahip Almanya Bethel v. Bodelschwinghschen Vakfı'nın uluslararası bilimsel katkılarının sağlandığı Sempozyumun birinci günü açılış oturumunda söz alan Prof. Dr. Med. Michael Seidel ve Prof. Dr. Gerald Mahoney, otizm ile zihinsel engellilik arasında bağlantıyı ve otizmli çocukların gelişiminde ebeveynlik modellerini ele aldılar.
Sempozyumun 25 Mayıs 2012 tarihli ilk günkü oturumlarında, genetik konusundaki yeni çalışmalar ve otistik çocukların ebeveynlerindeki psikiyatrik sorunlar; başvurulan ilaç tedavileri ve karşılaşılan yan etkiler; otizmli çocuklara dönük erken-yoğun davranışsal eğitim; otizmin nörobiyolojisi ve bio-medikal tedavisi; otizme eşlik eden fiziksel sorunlar masaya yatırıldı.
Sempozyumun 26 Mayıs 2012 tarihindeki ikinci gününde; otizmli çocukları tanılama ve yerleştirme ile alakalı sorunlar ve çözüm yolları; otizmde erken belirtiler; otizmli bireylere sunulan hizmetlerde ekip çalışması; otizmde kaynaştırma uygulamaları; yüksek işlevli otistik çocuklarda kendini yönetme; tedavide ve rehabilitasyonda sporun önemi; aile dışında kalan otizmli bireylerin bakım ve rehabilitasyonu; görme engelli otistiklerde tanılama süreçleri başlıkları altındaki konular ele alındı.
Sempozyumda ayrıca, otistik çocuklarla çalışan uzman ve öğretmenlerin katılımına mahsus özel iki ayrı atölye çalışması düzenlenerek, eğitim konusundaki yeni yaklaşımlar hakkındaki tecrübeler paylaşıldı.